به گزارش ميراث آريا(CHTN)، \"محسن شهرياري\" مديرکل محيط زيست خراسان‌شمالي، در نخستين سمينار بررسي موانع و راهکارهاي توسعه صنعت گردشگري در بجنورد، با بيان اين مطلب گفت: خراسان‌شمالي استان تازه تأسيس کشور است و ازجمله استان‌هايي است که چهار فصل را يک زمان در خود جاي داده است.

وي با بيان اينکه خراسان‌شمالي گونه‌هاي مختلف گياهي و جانوري را در خود دارد، افزود: خراسان‌شمالي با وجود پارک، حيات‌وحش، بناهاي تاريخي و فرهنگي، آداب و رسوم ايلات و عشاير استان، موسيقي مقامي و فرهنگ متفاوت، مي‌تواند مجموعه بي‌نظيري را براي جذب گردشگر به اين منطقه فراهم آورد.

شهرياري ادامه داد: تنوع‌زيستي استان و تنوع اکوتوريسم و وجود جنگل‌هاي بلوط در اين استان براي گردشگران طبيعي مي‌توان بسيار جذاب باشد.

وي، در ادامه، با بيان اينکه حدود 190 هزار هکتار منطقه حفاظت شده در استان وجود دارد، تصريح کرد: از کل مناطق طبيعي در خراسان‌شمالي، حدود 611 هزار هکتار در اختيار منابع طبيعي استان و 190 هزار هکتار در اختيار اداره کل محيط زيست استان قرار دارد.

شهرياري با اشاره به اينکه حدود 16 تا 17 درصد وسعت استان را مناطق طبيعي تشکيل مي‌دهد، خاطرنشان کرد: با وجود اين تنوع طبيعي مي‌توانيم جنبه‌هاي گردشگري، طبيعي، کشاورزي و... را در استان ايجاد کنيم.

وي با اشاره به اينکه رودخانه پر آب اترک از ديگر جاذبه‌هاي طبيعي استان است، گفت: چشمه‌هاي آب گرم استان، جنگل‌ها، کوه‌ها و بوستان‌ها مي‌تواند گردشگران خارجي را جذب اين منطقه کند.

شهرياري افزود: حيات‌وحش استان بي بديل است و ما در چند نمونه از گونه‌هاي گياهي و جانوري در استان و کشور و گاه در دنيا بي‌نظير هستيم؛ از آن جمله مي‌توان از قوچ استان خراسان‌شمالي نام برد که دارا بودن يک کروموزوم اضافي در دنيا بي‌نظير است.

وي بيان کرد: وجود قنات‌ها، رودها و تالاب‌هاي بسيار در استان که مي‌تواند مأمني باشد براي پرندگان روسي که به داخل اين استان مي‌آيند.

وي گفت: در کشور، حدود 150 گونه حيات‌وحش موجود است که در استان خراسان‌شمالي حدود 120 گونه از آنها به چشم مي‌خورد.

شهرياري با تأکيد بر اينکه با سرمايه‌گذاري محدود در گردشگري طبيعي مي‌توانيم اين گردشگري را در کشور رونق بخشيم، افزود: در استان خراسان‌شمالي 220 گونه گياهي شناخته شده است که براي درمان‌هاي دارويي نيز استفاده مي‌شود و وجود چشمه‌هاي آب گرم، آب درماني و لجن‌درماني در استان، مي‌تواند يکي از جنبه‌هاي درآمدزايي استان به‌شمار آيد.

وي همچنين خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر اکوتوريسم حدود 40 درصد از توريسم جهاني را به خود اختصاص داده است.

M/R/104


انتهای پیام/

کد خبر 1386041764